Bij RTV Monitor verzamelen wij alle belangrijke mediamomenten uit uitzendingen op radio en tv, uit politieke debatten en uit podcasts. Daar ligt onze kracht: intelligente mediamonitoring en weten wat relevant is voor onze klanten. Wij bieden zicht op de impact van deze ‘earned media’ en wij weten dat die impact belangrijk is voor reputatie- en pr-management, communicatie en journalistiek. Onze diensten zijn ook van toegevoegde waarde voor de politiek, voor de overheden als bron bij de invulling van bestuur- en beleidsvraagstukken en als maatschappelijke barometer.
Informatiebehoefte als graadmeter
In tegenstelling tot veel andere ondernemers hadden wij in 2022 in elk geval geen last van ‘leveringsproblemen’: de media stonden bol van opmerkelijke gebeurtenissen. De informatiebehoefte van onze klanten was ook een graadmeter voor hetgeen belangrijk gevonden werd. We zagen een grote verscheidenheid aan onderwerpen voorbijkomen. Het gros was overigens georiënteerd op binnenlandse aangelegenheden. We zagen er ook enkele uitschieters tussen.
Zo ging het in het afgelopen jaar veel over gaswinning, de NAM en Groningen, over de Belastingdienst, over onderwijs, over de Europese Unie, de woningmarkt, over vrouwenemancipatie, over het Coronavirus, de zorg en de volksgezondheid en over verschillende bekende personen. Kortom, in lijn met datgene wat eenieder in de media voorbij heeft zien of horen komen.
De allergrootste uitschieter in 2022 is de hoeveelheid aandacht voor het onderwerp stikstof. De impact van dat ene woordje in de media was groot; wij registreerden 28.956 mentions op radio, tv en podcasts. De piek lag in juni met 5.523, maar feitelijk kwamen we het hele jaar door berichten tegen waarin de term genoemd werd. Op de radio praatte men er het meest over: 71,9% van de mentions telden we daar.
Stikstof en de Provinciale Statenverkiezingen
De website van de Kiesraad vertelt ons dat de opkomst bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer in de afgelopen 3 decennia gemiddeld zo tussen de 74% en 82% uitkomt.
Voor de Gemeenteraad- en de Provinciale Statenverkiezingen is die opkomst vaak een stuk lager. Dit schommelt zo rond de 50%.
De verwachting is dat dit bij de aanstaande verkiezingen voor de Provinciale Staten in maart 2023 wel eens heel anders zou kunnen zijn. De reden? Stikstof. Oftewel de aangescherpte klimaatdoelen van de overheid en de daaruit voortvloeiende wetgeving met implicaties voor allerlei terreinen, met name voor de bouwsector, de landbouw en natuurbeheer. Aangezien deze terreinen voor een groot deel worden gereguleerd via de provincies, verwacht men dat er veel aandacht van de stemmers zal gaan naar deze komende verkiezingen.
Mediamonitoring als maatschappelijke en politieke barometer
Voor alle belanghebbenden betekent dit dat het belangrijker zal zijn dan ooit bij Provinciale Statenverkiezingen om op de juiste manier, op het juiste moment en via het juiste kanaal hun boodschap voor het voetlicht te brengen. Het gaat daarbij dus om de juiste interpretatie van de maatschappelijke barometer, maar ook om het bereiken van impact van je boodschap via de media, en dus om het effectief voeren van een campagne.
Voor al die facetten biedt mediamonitoring belangrijke houvast. Als informatiebron voor het meten van effect en voor het bepalen van context en sentiment is een rijke hoeveelheid mediadata beschikbaar. Bij RTV Monitor gaan we hier de komende tijd extra aandacht aan geven.
RTV Monitor geeft meer zicht op mediabereik
Wil jij meer halen uit mediamonitoring? Wil je weten hoe mediamonitoring voor jouw politieke of bestuurlijke doelen kan werken? Neem contact op met Rene Wijne via rene.wijne@rtvmonitor.nl, of bel 06 15 38 33 86.