Het monitoren van radio, televisie en podcasts. Klinkt ingewikkeld en misschien zelfs onnodig; maar niets is minder waar. Met het monitoren van een eigen of concurrerend merk, bedrijf, persoon, onderwerp of begrip weet je precies waar je aan toe bent. En dat monitoren, dat is precies wat RTV Monitor doet. Wij weten exact hoe, wat, waar en wanneer jijzelf (of een ander merk, begrip of persoon) wordt genoemd in de Nederlandse media; en brengen het in kaart. Wat het belang hiervan is en vooral waarom je RTV en Podcasts zou moeten volgen? Wij geven je vijf redenen om Nederlandse Radio, TV en Podcasts te monitoren.
Tekst RTV Monitor | Beeld Pexels
RTV op z’n retour? Radio en televisie zijn nog altijd relevant!
Het belang van radio en tv in ons dagelijkse kijk- en luistergedrag hoeven we niet te benadrukken. Toch is het fijn dat we dit met getallen kunnen duiden. Gemiddeld kijken we in Nederland dagelijks nog altijd 192 minuten televisie, blijkt uit cijfers van Stichting Kijkonderzoek in het jaarrapport 2019. Daarnaast luisteren we ook zo’n 145 minuten naar de radio (volgens RadioMonitor). In totaal besteden wij ruim 8,5 uur per dag aan media, al dan niet ‘on-demand’. Let wel, dit zijn de gemiddelde cijfers van vorig jaar; van 2020 is dit cijfer waarschijnlijk hoger. Door de verschillende lockdowns, quarantaines en thuiswerken, maken mensen nog meer gebruik van radio en televisie. Met de vele minuten televisie en radio die de ‘gemiddelde Nederlander’ consumeert, is het natuurlijk doodzonde wanneer je niet meekrijgt dat jouw organisatie, merk of persoon genoemd wordt. RTV is namelijk nog lang niet op z’n retour. Monitoren van de media is als je deze cijfers ziet, dus zeker een must.
Track jouw reputatie
RTV Monitoring helpt je om jouw reputatie te tracken, en waar nodig bij te sturen. Reputatie is de manier waarop verschillende stakeholders jouw als persoon, merk of organisatie zien en waarderen. Het gaat hierbij om de totale indruk die men heeft van het handelen van de persoon, het merk of de organisatie in kwestie. Reputatie is dus erg belangrijk in de positionering: hoe kom je over? Door niet alleen online, maar vooral ook het monitoren van radio, televisie en podcasts zorg je ervoor dat jouw reputatie beschermd blijft tegen schadelijke invloeden van buitenaf. Of je zorgt ervoor dat een bepaalde boodschap aandacht krijgt via andere kanalen en je die kunt versterken, of veranderen.
Kijk op concurrentie en stakeholders
Niet alleen je eigen reputatie, maar vooral ook die van concurrentie is waardevolle informatie in een altijd veranderend medialandschap. Wat zeggen de verschillende partijen over de concurrent? Wat is hun activiteit in de media? Sterker nog, het handelen van de concurrent vormt een belangrijk deel van jouw strategie. Hoe blijf je volledig geïnformeerd over bepaalde onderwerpen of discussies? Hoe zorg je ervoor dat je qua media-aandacht jouw stakeholders voldoende bedient? Juist, door het real-time tracken en monitoren van wat er wordt gezegd over en door je concurrenten en belanghebbenden op radio, televisie en in podcasts.
Realtime content inzien
Anno 2020 kun je met het monitoren van radio, televisie (en podcasts) veel. Veel meer dan pakweg vijf jaar geleden. Er is tegenwoordig zelfs de mogelijkheid om content automatisch, in realtime en live te (laten) analyseren. Hierdoor kun je grote hoeveelheden content doorzoeken op relevante informatie. Dit handmatig doen kost niet alleen veel tijd en energie, maar ook geld. Geld dat beter besteed kan worden aan andere dingen. Uitbesteden van RTV monitoring door een partij of tool die daarin gespecialiseerd is, is dus misschien helemaal zo’n gek idee nog niet.
Aanvulling op het monitoren van Social Media (en print)
Monitoren van media, alle media, is een must. In een ‘digital first’ wereld als de onze, is het tracken van uitingen op social media en online uiteraard erg belangrijk. Maar vergeet, naast printmedia, de ‘oude’ audiovisuele media vooral niet. Zoals eerder gezegd consumeren ‘wij Nederlanders’ dagelijks nog heel wat minuten radio en televisie. Als organisatie wil je een 360-graden view hebben in het totale medialandschap, aangezien alle vormen van communicatie invloed hebben op elkaar. Wat op social viral gaat, heeft zijn weerslag op radio- en televisieuitzendingen. Een recent voorbeeld is de hashtag ‘Ik doe niet meer mee’. Op Instagram verschenen verschillende filmpjes van (al dan niet) Bekende Nederlanders met de boodschap ‘Ik doe niet meer mee’, als reactie op nieuwe maatregelen in het corona beleid van de overheid. Artiest Famke Louise was een van de ‘BN’ers’ die veel (negatieve) aandacht kreeg. Zoveel dat ze uiteindelijk bij Jinek aan tafel zat ‘s avonds. Ondertussen heeft Famke, met de hulp van Ic-arts Diederik Gommers (die ook in de uitzending zat) de overheersend negatieve publieke perceptie over haar persoon om kunnen zetten in iets positiefs. Met het monitoren van radio en televisie weten belanghebbenden rondom het ‘corona debat’ precies waar ze aan toe zijn. En kan hierop ingespeeld worden.
RTV Monitor – intelligente monitoring van RTV & Podcasts
De noodzaak van het monitoren van radio, televisie en podcasts moge duidelijk zijn. Een 360-graden overzicht van jouw uitingen in de media (en niet te vergeten die van de concurrent of andere stakeholders) is van essentieel belang om geïnformeerd te blijven in een overvol medialandschap. Je wilt niets missen wat effect zou kunnen hebben op jouw reputatie. RTV Monitor is de tool die daarbij helpt.
RTV Monitor is de specialist op het gebied van RTV & Podcast Monitoring in Nederland, België en Oostenrijk. Wij voorzien in intelligente monitoring van radio, televisie, podcasts & politieke debatten. Track 24/7 relevante content – in realtime. Alle nieuws – en actualiteitenrubrieken van nationale en regionale RTV worden opgenomen en automatisch – live – omgezet in tekst. Onderwerpen en personen belangrijk voor jouw merk of organisatie zijn direct vindbaar. Daarnaast monitoren wij ook podcasts en uitzendingen van de Tweede Kamer. RTV Monitor combineert mens en techniek om je dagelijks snel te voorzien van relevante content & context uit de media.
Nieuwsgierig wat RTV Monitor voor jou zou kunnen betekenen? Of een demo zien van onze diensten? Mailen kan contact@rtvmonitor.nl, maar bellen mag ook altijd: 020-244 27 50. Wij denken graag met je mee. Liever meteen aan de slag? Probeer onze tool een week gratis.