Amsterdam/Hilversum, 2 juli 2020 – Media Distillery heeft haar media monitoring activiteiten verkocht aan de SoundAware Group en gaat zich hiermee volledig toeleggen op de TV-industrie waar het internationale broadcasters, kabelbedrijven en TV-operators bedient met haar Artificial Intelligence-technologie om grote hoeveelheden video te analyseren. SoundAware Group maakt met deze overname de volgende stap om haar media monitoring-portfolio te versterken en haar Europese ambities verder gestalte te geven.
SoundAware Group heeft Media Distillery Monitoring B.V. overgenomen, inclusief de klantrelaties in binnen- en buitenland, enkele technologiecomponenten en alle betrokken medewerkers. De activiteiten zullen worden samengevoegd met die van RTV Monitor, een bedrijf dat in 2019 onderdeel van de SoundAware Group is geworden. Door deze bundeling van activiteiten zullen klanten optimaal kunnen profiteren van de state-of-the-art technologie en infrastructuur die RTV Monitor tot haar beschikking heeft. Daarnaast beschikt zij over een gespecialiseerde team dat dagelijks zorgdraagt voor de levering van real-time alerts en kwalitatief hoogwaardige samenvattingen van media uitingen.
Media Distillery was sinds 2014 actief in de monitoring industrie, waar het de afgelopen jaren een indrukwekkende groei heeft doorgemaakt. Radio- en TV kanalen worden real-time geanalyseerd met efficiënte kunstmatige intelligentie-algoritmes zoals spraakherkenning, logoherkenning en tekstherkenning. Tientallen Europese media monitoring-partners hebben deze data geïntegreerd in hun dienstverlening waardoor honderden bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen dagelijks real-time alerts aangeleverd krijgen. Voorbeelden van klanten zijn onder andere VodafoneZiggo, Albert Heijn en Heineken, onderwijsinstellingen als Hogeschool Utrecht, VU Amsterdam en Rijksuniversiteit Groningen en groot aantal overheidsinstanties.
Roland Sars, CEO van Media Distillery, is erg verheugd: “Deze overname bewijst dat we een prachtig platform en klantenbestand hebben gebouwd en het is een compliment naar ons volledige team. We zijn ervan overtuigd dat onze klanten en medewerkers verder kunnen groeien onder de vleugels van SoundAware Group. Media Distillery gaat zich volledig richten op het verbeteren van de gebruikersbeleving van hun videoplatformen van TV-Operators en broadcasters; deze business groeit hard we werken inmiddels voor klanten als Telenet (België), YouSee (Denemarken), VTR (Chili) en Eutelsat (Frankrijk).”
Harold de Groot, CEO van SoundAware Group vult aan: “Deze overname stelt ons in staat om de groeiambities van RTV Monitor versneld vorm te geven. Het enthousiaste team en uitgebreide klantenportfolio sluiten beide uitstekend aan bij die van RTV Monitor en gezamenlijk bedienen we nu dagelijks via onze partners meer dan 500 bedrijven en organisaties met media uitingen, dat steeds belangrijker wordt in de dagelijkse communicatiestrategie”.
Over Media Distillery
Media Distillery biedt Artificial Intelligence-technologie om inzicht te krijgen in de video’s voor internationale merken, tv- en mediabedrijven. Onze Deep Content Understanding™-oplossing genereert next-generation metadata, waarmee consumenten en mediaprofessionals op ongekende schaal videocontent in real-time kunnen doorzoeken en analyseren. Sinds 2014 werkt Media Distillery samen met klanten over de hele wereld, waaronder Telenet, VTR en YouSee die hun
gebruikerservaringen succesvol verrijken met onze technologie. Media Distillery heeft haar hoofdkantoor in Amsterdam. Meer informatie: www.mediadistillery.com.
Over SoundAware Group en RTV Monitor
SoundAware Group omvat een portfolio van media monitoring bedrijven gericht op het monitoren van muziekgebruik (SoundAware), evenementen (TRCKtrace), advertenties en mediawaarde (Adfact) en nieuws en actualiteiten (RTV Monitor). RTV Monitor is toonaangevend in het geautomatiseerd monitoren van radio, TV en on-demand content en maakt media content efficiënt doorzoekbaar op basis van gesproken woord. RTV Monitor levert zowel real-time media alerts als hoogwaardige samenvattingen van media-items aan bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen.