TV maakt het verschil: World Television Day 2020
Wordcloud World Television Day

RTV Monitor heeft in opdracht van Screenforce onderzoek gedaan voor World Television Day (zaterdag 21 november). Uit het onderzoek is naar voren gekomen hoe vaak een aantal maatschappelijke thema’s afgelopen jaar op de Nederlandse televisie genoemd werden. 

Tijdens #worldtelevisionday zullen miljarden mensen overal ter wereld, net zoals elke andere dag, gezamenlijk miljarden uur aan tv kijken, erover praten en delen. Het thema dit jaar is ‘TV maakt het verschil’. Televisie vestigt onze aandacht op sociaal onrecht, werpt een neutraal licht op tegenslagen in de samenleving en helpt de spanning van een ongekend tijdperk te verlichten. Uit de inhoudsanalyse die Screenforce heeft laten uitvoeren door RTV Monitor middels spraakherkenningssoftware, blijkt hoe vaak er in de diverse programma’s aandacht besteed is aan belangrijke thema’s uit onze samenleving. Dit jaar waren de meest voorkomende thema’s Covid-19, gevolgd door de stikstof discussie en klimaatverandering

Dat het medium TV een verschil maakt door een diversiteit aan onderwerpen te bieden, is ook terug te zien in de word cloud met de resultaten van de analyse. Deze laat een veertiental sociaal en maatschappelijke beladen thema’s zien en de verhouding waarin deze in de periode van 1 januari 2020 tot 12 november 2020 in TV programma’s zijn genoemd. In totaal zijn deze termen 39.788 keer in diverse programma’s genoemd. Hierbij geldt een tijdsinterval van 3 minuten. Als een keyword na drie minuten opnieuw is herkend, is dit een nieuwe match.

Sociaal maatschappelijke thema’s op TV

World Television Day is in 1996 uitgeroepen door de Verenigde Naties om stil te staan bij de kracht en veelzijdigheid van TV. In Nederland wordt het 2020 thema van World Television Day ondersteund met een video die geproduceerd is in samenwerking met The Global TV Group, de Associatie voor Commerciële Televisie in Europa (ACT) en Egta, de associatie voor TV-broadcasters.

Benieuwd wat RTV Monitor voor jou kan betekenen? Neem contact met ons op, wij denken graag met je mee. Mail naar sales@rtvmonitor.nl voor meer informatie. 

Meer lezen? 

Artikel Screenforce

Artikel radio.nl

Ben je nog geen klant maar wil je een week testen met RTV Monitor?

Wij vragen jouw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Door op ‘Akkoord’ te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.