RTV Monitor heeft de cijfers:
de Nederlandse troonrede in de media

Je hoort het vaak: “Het is volop in de media”. Wat nu als die media-aandacht op radio, televisie, podcast of in een officiële toespraak jouw belangen raakt? Of die van de organisatie waarvoor je werkt? Dan is het belangrijk dat je een helder beeld krijgt van de invloed die alle aandacht op jouw belangen heeft. RTV Monitor heeft de cijfers.

Alleen al het aantal berichten – zonder de vaak bijkomende kleuring van meningen of conclusies – kan veel zeggen over de mate waarin een onderwerp leeft. Het mooie is: data hierover is gewoon beschikbaar, zelfs gespecificeerd per medium (radio, tv, podcast, politiek), per programma en per periode. Elk zoekresultaat geeft je een tekstuele weergave van het betreffende item, plus het audio- of videofragment zelf. Zo kun je het effect van de media-aandacht bepalen.

Prinsjesdag

Tijdens de afgelopen derde dinsdag van september, Prinsjesdag 2022, droeg koning Willem-Alexander traditiegetrouw de Nederlandse troonrede voor. In deze toespraak vertelt de koning wat de regering als de belangrijkste onderwerpen van de huidige tijd ziet en wat daarbij de belangrijke uitgangspunten voor het beleid zijn. De rede geeft daarmee ook een tijdsbeeld. Dit jaar hadden onder anderen ‘vertrouwen in de overheid’, ‘koopkracht’, ‘milieu & klimaat’ en ’energie’ een prominente rol.

Om na te gaan of deze onderwerpen ook door de media als relevant werden gezien, vroegen wij ons af in welke mate ze hun weerklank vonden in de week na Prinsjesdag. En hoeveel was dat dan vergeleken met dezelfde periode vorig jaar? RTV Monitor zocht het uit.

Milieu & klimaat

Laten we beginnen met ‘milieu & klimaat’. Kijkend naar de met elkaar samenhangende termen als ‘stikstof’, ‘duurzaam’ en variaties op de termen, dan zien we het bespreken ervan door de koning 327 keer terug op radio, tv, podcasts en in de politieke debatten die volgden. Daarbij valt op dat, net als vorig jaar, het zwaartepunt bij de regionale radio ligt: dit onderdeel vonden wij 115 keer in 2021 en 102 maal dit jaar.

Door deze cijfers in perspectief te zetten en ze te vergelijken met vorig jaar, zien we dat dit aantal niet significant hoger was (aantal 2021: 308).

Vertrouwen

De koning sprak ook veel over ‘vertrouwen’ onder andere in de context van ‘vertrouwen in het oplossend vermogen van politiek en bestuur’, wat uit diverse uitspraken bleek. Dit resoneerde meetbaar in de media. Het meest kwam de vertrouwenskwestie terug in de programma’s op nationale tv en regionale radio, met respectievelijk 116 en 119 maal. Alle impressies van de verschillende kanalen bij elkaar opgeteld levert een totaal van 405. En dat is meer dan tweemaal zoveel als vorig jaar, want toen bedroeg het 190.

Opvallend

Een nog opvallender aspect van onze ‘maatschappelijke barometer’ betreft de aantallen die gaan over datgene dat in de troonrede voorkwam over ‘koopkracht’ (en daarmee samenhangend ‘prijsstijgingen’ en ‘inflatie’) en ‘energie’. Vorig jaar haalden radio, tv, podcasts en politiek de economische passages gerelateerd aan ‘koopkracht’ zo’n 126 keer aan. Dit jaar was dat maar liefst ruim vier keer zoveel, namelijk 534.

Het meest kwam het onderwerp ‘energie’ (inclusief variaties en combinaties van de term) terug in de media. Was dit in 2021 nog maar 108, dit jaar bijna 6 keer zoveel: 634.

Conclusie?

De conclusie die RTV Monitor uit deze cijfers trekt is….geen.

Wij verzamelen data en rapporteren deze. En dat doen we heel goed. Het analyseren ervan, duiden en conclusies trekken, opvolging geven aan de betekenis, dat is allemaal het werk van de experts aan wie wij onze diensten leveren.

In dit artikel noemen we subtotalen en totalen, maar het beschikbare detailniveau is veel groter: per vermelding, per item, per programma, en meer.

Wil jij meer halen uit jouw mediamonitoring? Of ben je nog niet begonnen? Neem contact met ons op, we helpen graag!

Mailen mag naar rene.wijne@rtvmonitor.nl, of bel 06 15 38 33 86.

Ben je nog geen klant maar wil je een week testen met RTV Monitor?

Wij vragen jouw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Door op ‘Akkoord’ te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.