>> Like to read this in English? Click.
Daar is hij dan eindelijk: de eerste editie van de RTV Monitor Newsletter! Met deze nieuwsbrief geven wij elke maand een kijkje achter de schermen en een update over ontwikkelingen, aangevuld met tips en tricks over het gebruik van (onze) media monitoring. Heb je vragen of suggesties voor een volgende editie? Aarzel niet om contact op te nemen, reageren kan via contact@rtvmonitor.nl.
RTV Monitor on Tour: FIBEP WMIC
Na een lange periode van afwezigheid door de pandemie, konden wij afgelopen week eindelijk weer participeren in een event: het FIBEP World Media Intelligence Congress 2021. Het WMIC is een jaarlijks terugkerend event voor collega’s en peers binnen het media monitoring landschap. Deze editie werd, vanwege Covid, jammer genoeg digitaal gehouden. Desondanks waren wij meer dan vereerd te mogen presenteren. Het evenement werd afgetrapt door Nobelprijswinnaar Maria Ressa. Haar bijdrage ging over de waarde van kritieke verslaglegging door de klassieke nieuwsbedrijven ten opzichte van de impact van de nieuwe gatekeepers (Big Tech) op waarheidsvinding en de daarmee gepaarde maatschappelijke ontwikkelingen. Ressa: ‘If you can’t have truth, you can’t have trust’ en daarmee geen democratie en/of harmonie in de maatschappij.
Andere sessies tijdens dit event gingen over minder zware onderwerpen, zoals fact checking, copyright modellen, best practices, duurzame groeimodellen en last but not least, technische innovatie in het domein van media monitoring. Namens RTV Monitor sprak David Slagter over dit laatste. Tijdens onze best practice, ‘Get rid of the noise: monitor without fuss’, liet hij zien hoe je binnen het RTV Monitor dashboard vanuit de duizenden uren aan radio, tv en podcast content exact datgene kunt vinden wat voor jouw organisatie relevant is. Ben je benieuwd naar de presentatie of nieuwsgierig naar hoe wij ‘noise’ weghalen? Neem gerust contact met ons op.
Product update: Dashboard 2.0
Velen van jullie hebben er inmiddels al kennis mee gemaakt; ons vernieuwde dashboard. Deze upgrade maakt het makkelijker om nieuwe features te implementeren. Hierdoor kun je als gebruiker straks niet alleen sneller de juiste data opvragen, maar ook de accounts en queries makkelijker beheren. Het nieuwe dashboard is bijna klaar en wordt momenteel door verschillende klanten getest. Meer informatie volgt snel!
Terugblik: Webinar Media Monitoring en Communiceren tijdens een crisis
In september was het tijd voor een ‘first’: ons eerste live webinar, in samenwerking met partner LexisNexis. In het webinar ‘Media Monitoring en Communiceren tijdens een crisis’ gaven Onno Houtschild, issue- en crisismanagement specialist bij Handson Partners, en Tom Compaijen, adviseur in crisiscommunicatie en – management bij Compaijen C&C, tekst en uitleg over communiceren tijdens een crisis.
Reden voor dit onderwerp was dat als het afgelopen jaar iets heeft laten zien, is het wel hoe cruciaal de rol van goede communicatie is in crisistijd. Of die crisis nu een pandemie betreft, een milieuramp, een grote affaire of een discriminatie kwestie is. Tijdens het webinar gingen de mannen met elkaar in gesprek aan de hand van stellingen, gemodereerd door onze Content Producer Kylie Fletcher:
Crisiscommunicatie en reputatiemanagement is hetzelfde
Bij een omgevingsanalyse moet je vooral kijken naar wat in de media leeft
Beeldvorming is belangrijker dan het oplossen van de crisis
Slecht nieuws moet je zelf zo snel mogelijk naar buiten brengen
Met meer dan 200 kijkers was ons eerste webinar een succes. Onno en Tom hebben in een uur tijd veel informatie, tips en ervaringen gedeeld. Mocht je deze sessie gemist hebben, is deze hier online terug te kijken.
En voor extra informatie over crisiscommunicatie en management, hebben wij een fijne tip: Tom Compaijen maakt ‘De crisispodcast’. Een podcast voor iedereen die zich verder wil verdiepen in crisismanagement en crisiscommunicatie. Met casussen en experts uit binnen- en buitenland. Luister hier.
Op naar het volgend webinar! Mocht je suggesties hebben waar wij de volgende keer dieper op in zouden moeten gaan, laat het gerust weten! Tips zijn altijd welkom.
In the spotlight: Justo van der Werf
Meet Justo, onze AI-man. Justo is sinds deze zomer onderdeel van RTV Monitor en werkt aan mogelijkheden om onze monitoring content nog meer te verrijken. Door het toepassen van Machine Learning en slimme AI oplossingen probeert hij onze bedrijfsprocessen te optimaliseren en werkt hij aan nieuwe producten voor onze klanten.
Essentiële vragen waar hij onderzoek naar doet binnen RTV Monitor:
– Hoe kunnen wij onze unieke data gebruiken om bedrijfsprocessen te optimaliseren?
– Waar kunnen wij de nieuwste AI-technieken gebruiken om onze diensten te verbeteren?
‘Dagelijks schrijven onze collega’s honderden samenvattingen voor onze klanten. Doordat we dit al jaren doen, hebben wij een unieke dataset gecreëerd van 500.000 samenvattingen. Deze dataset gebruik ik vervolgens om AI-modellen te trainen. Door de enorme hoeveelheid data is het model in staat patronen te leren die mensen aanhouden bij het maken van samenvattingen. Op dit moment is ons model in staat om automatisch samenvattingen te genereren. En deze zijn niet te onderscheiden zijn van samenvattingen gemaakt door de mens: precies de bedoeling dus! Naast de tekstverwerking, ontwikkelen we ook een computer vision model. Dit gebruiken we om de bedrijfslogo’s van onze klanten te herkennen tijdens tv-uitzendingen. Hiermee kunnen wij inzichtelijk maken hoe vaak en waar het bedrijfslogo verschenen is. Ben je benieuwd aan welke technologieën ik nog meer werk of heb je vragen, mailen mag altijd: contact@rtvmonitor.nl’, aldus Justo.
Tot zover deze eerste editie van RTV Monitor Newsletter. Mocht je vragen, opmerkingen of suggesties hebben naar aanleiding van deze editie, of aanbevelingen voor een volgende, laat het vooral weten! Reageren kan via contact@rtvmonitor.nl
Cheers!
Team RTV Monitor