Vermeldingen in audiovisuele media: Olympische Zomerspelen vs Winterspelen

Nu ook de Olympische winterspelen achter ons liggen, is het tijd voor een terugblik. Hoe vaak kwamen de Olympische Spelen van 2021 en 2022 voorbij in content van audiovisuele media? Welke editie werd vaker genoemd in de media: de Zomerspelen of de Winterspelen? RTV Monitor deed onderzoek naar het aantal vermeldingen van de laatste twee edities van de Olympische Spelen in content van Nederlandse rtv en podcasts. 

Zomer vs Winter 

De Olympische Zomerspelen vonden plaats van 23 juli 2021 tot en met 8 augustus 2021, in Tokio, Japan. Nederland won tijdens deze spelen in totaal 36 medailles (10 goud, 12 zilver, 14 brons). De Winterspelen waren van 4 tot en met 20 februari 2022, in Peking, China. Nederland won tijdens deze spelen in totaal 17 medailles (8 goud, 5 zilver, 4 brons). 

Afgaand op het aantal gewonnen medailles zou je wellicht denken dat de Zomerspelen (36 medailles) vaker voorbij zouden zijn gekomen dan de Winterspelen (‘slechts’ 17 medailles). Wanneer we kijken naar vermeldingen van medaillewinnaars in de audiovisuele media, dan klopt dit inderdaad. Tijdens de zomereditie werden de desbetreffende Nederlandse winnaars bijna 3670 keer genoemd. Tijdens de Winterspelen kwamen de daarbij behorende Nederlandse winnaars minder voorbij: ruim 2700 keer

Maar als je kijkt naar het gemiddelde aantal mentions per medaille, dan zie je dat er er tijdens de Winterspelen meer media-aandacht was per medaillewinnaar dan gedurende de Zomerspelen: Zomerspelen 101,9 vs Winterspelen 159,4.

Sponsors

De hoofdsponsors van de Zomerspelen (Coca Cola, Atos, Bridgestone, Dow, GE, McDonald’s, Omega, Panasonic, P&G, Samsung en VISA), gecombineerd met ‘de spelen’ zijn slechts een handvol keer voorbij gekomen in de audiovisuele media. 

De hoofdsponsors van de Winterspelen (Coca Cola, Atos, Bridgestone, Dow, GE, Toyota, Alibaba group, Omega, Panasonic, P&G, Samsung, VISA, Airbnb en Intel), icm ‘de spelen’ kwamen iets vaker voorbij, zo’n 10 keer

Nederlandse sponsors (NOC*NSF/TeamNL partner en/ of suppliers van TeamNL) voor beide spelen; Nederlandse Loterij, AD, Heineken, missieH2nl, Rabobank, ATPI sports events, Fila, Gazelle, Impeco, Neptunus, Princess traveller, Campina, Toyota, Zoover, Suitsupply en Mline, kwamen vaker in publicaties voorbij. Rondom de Zomerspelen ruim 30 keer en omtrent de Winterspelen ruim 100 keer

Zomer vs Winter

Wanneer we alles bij elkaar optellen blijken de vele medailles gewonnen tijdens de Zomerspelen niet te hebben gezorgd voor meer media-aandacht dan de Winterspelen. In totaal zijn de Zomerspelen (alle zoektermen gerelateerd aan de spelen, van algemeen/ generiek tot medaillewinnaars) bijna 5280 keer voorbij gekomen in audiovisuele media. 

De Winterspelen waren duidelijk populairder, deze editie van de Olympische Spelen kwam ruim 10.350 keer voorbij in uitzendingen van radio, televisie en podcasts. 

Context: waarom meer aandacht voor de Winterspelen? 

Waarom er minder aandacht was voor de Zomerspelen ten opzichte van de Winterspelen? Vanuit onze data kunnen wij daar geen duiding aan geven. Maar wel de data in context proberen te plaatsen: de Zomerspelen vielen dit jaar in een overvolle – covid – sportzomer, dichtbij het EK voetbal en andere grote evenementen. Uiteraard zat de wereld toen nog midden in een pandemie, waar veel aandacht naartoe ging. Ook zijn veel talkshows en programma’s (voornamelijk op televisie) tijdens de zomermaanden, gedurende de Zomerspelen, met ‘zomerstop’ en worden niet uitgezonden. Bij de Winterspelen waren er meer (reguliere) programma’s te zien (en te horen) waarin over het event gesproken kon worden. Daarnaast is er van oudsher veel (meer) aandacht voor de zogenoemde ‘wintersporten’ in Nederland, ‘we’ zijn een schaats grootmacht. En wellicht heeft het schenden van de mensenrechten, de situatie van de Oeigoeren in China, gastland van de Winterspelen, ook met de grotere media-aandacht ervoor te maken.

RTV Monitor heeft voor dit onderzoek gekeken naar nieuws en actualiteiten content van alle landelijke en regionale radio- en televisiezenders en een groot aantal Nederlandstalige (nieuws en actualiteiten) podcasts van 1 januari 2021 t/m 24 februari 2022).

Meer context nodig? 

Wanneer je klant bent bij RTV Monitor kun je zelf alle fragmenten vinden, bekijken, beluisteren en delen met collega’s, via ons dashboard. Zo kun je onze database gebruiken voor extra duiding en context waarin een onderwerp, persoon of organisatie genoemd is in de audiovisuele media. Benieuwd hoe dit in zijn werk gaat? Of nog geen klant en nieuwsgierig naar de mogelijkheden? Neem vrijblijvend contact met ons op, we helpen graag! Mailen mag naar sales@rtvmonitor.nl, of bel: 020 – 2442750.

Ben je nog geen klant maar wil je een week testen met RTV Monitor?

Wij vragen jouw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Door op ‘Akkoord’ te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.